Program: Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání
Prioritní osa: 3 – Rovný přístup ke kvalitnímu předškolnímu, primárnímu a sekundárnímu vzdělávání
Výše finanční podpory: 19 964 366,86Kč
Číslo projektu: CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_002/0000624
Období realizace: 1.4 2016 – 31. 3. 2022
Cílem projektu je nastavení funkčních partnerství a vzájemné spolupráce škol, zaměstnavatelů a jejich zřizovatelů, které pomohou zlepšit kvalitu řízení ve školách na území KK. Obsahem projektu je nastavení a pilotní odzkoušení modelu strategického plánování. V průběhu projektu budou zpracovány dva krajské akční plány rozvoje vzdělávání včetně vyhodnocení účinnosti navržených opatření a jejich vlivu na zvýšení kvality vzdělávání ve vybraných tématech. Projekt bude realizován ve dvou etapách.
1. Etapa tvorby a naplňování cílů KAP 1 - duben 2016 - březen 2019
2. Etapa tvorby a naplňování cílů KAP 2 - duben 2019 - březen 2022
Povinná témata KAP KK
Podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativitě a kreativitě
Podpora polytechnického vzdělávání (přírodovědné, technické a environmentální vzdělávání)
Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol se zaměstnavateli
Rozvoj kariérového poradenství
Rozvoj škol jako center dalšího profesního vzdělávání
Podpora inkluze
Podpora infrastruktury SŠ a VOŠ
Nepovinná témata KAP KK
Rozvoj výuky cizích jazyků
ICT kompetence
Čtenářská a matematická gramotnost

Projekt má také facebook, na kterém najdete zajímavé inforamce, články a odkazy nejen o tom, co se děje u nás v projektu:
KAP KK je zčásti naplňován prostřednictvím implementačního projektu: Implementace KAP 2 V KK
Rádi bychom Vás informovali, že Vláda ČR v pondělí 19. 10. 2020 schválila Strategii vzdělávací politiky ČR do roku 2030+
Cesta k proměně českého vzdělávacího systému bude náročná, bude vyžadovat zapojení každého z nás, spolupráci a vzájemnou důvěru všech aktérů. Má-li Strategie 2030+ přispět ke skutečné proměně vzdělávání, velmi pomůže, pokud všichni důležití aktéři přijmou její cíle za své a každý na svém místě přispěje k jejich naplňování.
Text Strategie 2030+ naleznete ke stažení zde
REALIZACE AKTIVIT PROJEKTU V ROCE 2020
Realizační tým ve sledovaném období naplňoval činnosti v souladu s plánem aktivit. Vzhledem k vyhlášení nouzového stavu Vládou ČR a zavedením opatření spojené s epidemií COVID-19 jsme přistoupili k realizaci níže popsaných aktivit v on-line prostředí a odložením plánované konference (25. 3. 2020), kterou jsme přesunuli do 2. pololetí 2020.
Tvorba a schvalování Krajského akčního plánu 2 (KAP 2)
Krajský akční plán 2 vznikl v souladu s metodickým listem, který byl vytvořen v projektu P-KAP, a Postupy KAP (verze č. 2, účinnost od 1. 7. 2018). V dokumentu KAP 2 jsou obsaženy jen cíle, které jsou realizovatelné v období realizace KAP KK. Potřeby, které v prioritizaci získaly nižší důležitost, nebo které nesplňují kritérium SMART, jsme do dokumentu nezařadili.
Krajský akční plán 2 navrhuje řešeníblast středního a vyššího odborného školství v Karlovarském kraji s ohledem na potřeby trhu práce a socioekonomické a demografické aspekty regionu. Přestože se KAP KK zabývá zejména středním a vyšším odborným školstvím, nelze pominout ani navazující oblasti vzdělávacího systému počátečního vzdělávání, tj. ZŠ a VŠ. Některé cíle jsou tedy úzce provázány i s těmito částmi vzdělávacího systému. Dokument je členěn do kapitol, které popisují obecné cíle jednotlivých oblastí intervencí. Obecné cíle se dále dělí na dílčí cíle, které budou naplňovány jednotlivými činnostmi. Každá činnost je charakterizována plánovanými předpoklady realizace, zapojenými subjekty a termíny.
Připomínkování návrhu dokumentu KAP 2 probíhalo v období od 3. do 13. 1. 2020. Do tohoto procesu jsme zapojili všechny spolupracující subjekty, vedení kraje a odborného garanta P-KAP, který dokumentu ke dni 25. 1. 2020 vystavil podpisovou doložku. Připomínky byly vypořádány. V řadě z nich šlo pouze o upozornění, případně doporučení. 27. ledna 2020 byl návrh KAP 2 předložen na poradě vedení Karlovarského kraje, která tento vzala na vědomí.
Pracovní skupina Vzdělávání Karlovarského kraje
5. února 2020 byl návrh KAP 2 předložen ke schválení PSV KK. Podklady na jednání byly všem členům zaslány před jednáním. Vzhledem k tomu, že členové PSV KK návrh KAP 2 dostali k připomínkování, probíhalo jeho schvalování bez komplikací. Dokument KAP 2 byl schválen s výsledkem (pro – 24, proti – 0, zdržel se – 2).
Regionální stálá konference Karlovarského kraje
Z důvodu vyhlášení nouzového stavu Vládou ČR a zavedení opatření spojené s epidemií COVID-19 bylo původně plánované jednání RSK KK (17. 3. 2020) zrušeno a bylo přistoupeno ke korespondenčnímu elektronickému hlasování ve lhůtě od 17. do 25. března 2020. Dokument KAP 2 byl schválen s výsledkem (pro – 14, proti – 0, zdržel se – 1).
Proces schvalování KAP 2:
· Doložka odborného garanta P – KAP - uděleno k 25. 1. 2020
· PSV KK – schváleno 5. února 2020
· RSK KK – per rollam – 10. – 25. 2. 2020 - schváleno k 25. 3. 2020
· MŠMT – odesláno ke schválení 30. 3. 2020
PRACOVNÍ MINITÝMY
PM č. 1 - Rozvoj kariérového poradenství a podpora podnikavosti
26. 5. 2020 – 9. setkání formou on-line
Rámcovým tématem setkání bylo naplňování cílů KAP 2 v oblasti kariérového poradenství a podpory kompetencí k podnikavosti v době uzavřených škol kvůli pandemii Covid-19. Účastníci setkání, reprezentující školy, hovořili o svých zkušenostech z uplynulého období, zejména o přístupu škol k organizování práce vzdělávání na dálku, o formách podpory těch žáků, kteří vzhledem k on-line výuce měli ztížené podmínky, dále o formách, metodách a přístupu, které uplatňovali pedagogičtí pracovníci škol. Významným tématem byly aktivity spadající do kariérového poradenství (zejména on-line konzultace) a aktivity žáků i učitelů v oblasti pomoci potřebným v období mimořádných protipandemických opatření. Setkání pracovního minitýmu bylo zarámované i výsledky tematického šetření provedeného Českou školní inspekcí – účastníci se k tématům vyjadřovali v podstatě ve shodě s výsledky tohoto šetření, s výjimkou tématu kariérového poradenství, které nebylo předmětem zjišťování ze strany ČŠI. Pro on-line setkání PM byla využita platforma jitsi.org, která klade minimální technické nároky na uživatele, je spolehlivá a propracovaná. Jedním z výsledků toho setkání je i konstatování, že prostřednictvím této platformy by mohla probíhat i další on-line setkání, pokud bude pro takovouto formu důvod.
PM č. 2 – Podpora polytechniky a matematická gramotnost
5. 3. 2020 – 9. setkání
Účastníci byli seznámeni s prioritní skupinou A – cíle s nejvyšší důležitostí, s jejich průběžným plněním a plánovanými způsoby plnění a s prioritní skupinou B – cíle se střední důležitostí, jejich průběžným plněním a plánovanými způsoby plnění. RNDr. Jiří Widž (ředitel Gymnázia a KVC Sokolov) seznámil účastníky s budováním CAT – Centra aplikované techniky v Chodově. Účastníci diskutovali možnosti řešení nedostatku aprobovaných učitelů Matematiky a Fyziky v karlovarském kraji.
PM č. 3 - Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol se zaměstnavateli
. 12. 5. 2020 – 10. setkání on-line
Setkání se zúčastnili zástupci středních škol, KHK KK, NPI ČR Karlovy Vary, P-KAP a Svazu průmyslu a dopravy ČR. Účastníci se shodli, že spolupráce s firmami byla v důsledku pandemie utlumena, firmy mají velký zájem na spolupráci, nyní dochází k pokračování spolupráce při realizaci závěrečných zkoušek a praktických částí maturitních zkoušek. Otázkou je, kolik firem ukončí svou činnost v důsledku ekonomické krize a dalších důsledků pandemie, což bude mít vliv na spolupráci škol a zaměstnavatelů.
PM č. 4 – Rozvoj dalšího profesního vzdělávání na školách formou CŽU
15. 5. 2020 – 9. setkání on-line
Setkání se zúčastnili zástupci středních škol, Úřadu práce České republiky - krajská pobočka v Karlových Varech, Krajské hospodářské komory KK a z projektu P-KAP (NPI ČR). Účastníci se shodli, že v době pandemie došlo k intenzivnímu využívání on-line nástrojů ve školách i ve veřejném prostředí. Do budoucna bude nutné další vzdělávání zaměřit na nově vzniklé potřeby účastníků a především zahrnout do vzdělávání část výuky on-line. Pedagogové zvýšili významně své ICT kompetence, což se pozitivně projeví jak v počáteční výuce, tak v dalším vzdělávání. Některé školy využily doby pandemie k dalšímu vzdělávání pedagogických pracovníků.
PM č. 5 – Podpora inkluzivního vzdělávání
12. 3. 2020 – 10. setkání
Setkání bylo zaměřené na prezentaci cílů a činností v oblasti inkluze v novém Krajském akčním plánu č. 2. Věcný manažer projektu, Richard Veleta, postupně představil vybrané nejdůležitější položky KAP 2 ve struktuře: hlavní cíle, dílčí cíle, činnosti. Diskuse proběhla zejména na téma, jaké nastavení vzdělávacích akcí by bylo pro školy a pedagogické pracovníky nejvhodnější. Účastníci se vyjadřovali i ke kvalitě a zaměření lektorů s cílem připravovat vzdělávací akce s co největším důrazem na praktickou rovinu. V této souvislosti zazněla od zástupkyně NPI ČR nabídka (již dříve prezentovaná) o možnosti připravit vzdělávací akce „na klíč“, pokud si škola nebude moci vybrat ze standardní nabídky. Volná část diskuse se točila zejména kolem rizik onemocnění virózou Covid 19 a možnými následky pro školy. (O několik dní později byly všechny školy skutečně uzavřeny v rámci vládních opatření v souvislosti s pandemií.)
21. 5. 2020 – 11. setkání on-line
Rámcovým tématem setkání bylo naplňování cílů KAP 2 v oblasti podpory inkluzivního vzdělávání v době uzavřených škol kvůli pandemii Covid-19. Účastníci setkání, reprezentující školy, hovořili o svých zkušenostech z uplynulého období, zejména o přístupu škol k organizování práce vzdělávání na dálku, o formách podpory těch žáků, kteří vzhledem k on-line výuce měli ztížené podmínky, dále o formách, metodách a přístupu, které uplatňovali pedagogičtí pracovníci škol. Významným tématem byla sociální situace rodin, která se v některých případech prudce zhoršila ihned po uzavření zejména hotelových, lázeňských a gastronomických zařízení. To mělo velmi negativní dopad na atmosféru v rodinách a v důsledku i přímo na rozsah i kvalitu zapojení žáků z těchto rodin do výuky. Setkání pracovního minitýmu bylo zarámované i výsledky tematického šetření provedeného Českou školní inspekcí – účastníci se k tématům vyjadřovali v podstatě ve shodě s výsledky tohoto šetření.
PM č. 6 A – Rozvoj čtenářské gramotnosti
14. 5. 2020 – 10. setkání on-line
Setkání se zúčastnili zástupci středních odborných škol a gymnázií, došlo k intenzivnímu využívání on-line nástrojů; výhodou byla dostupnost on-line kurzů zdarma (např. i Cermat kurzy, kurzy od nakladatelství, atd.); je nezbytné, aby ve škole byl nastaven jednotný systém komunikace učitel – žák a učitel – rodič; je třeba využívat co nejjednodušší nástroje a systémy komunikace; existují rozdíly v podílu on-line výuky mezi gymnázii (větší podíl on-line výuky) a odbornými školami (menší podíl on-line výuky při současném využívání on-line nástrojů); existují rozdíly v podílu žáků, kteří byli nekontaktní a velmi málo nebo vůbec se neúčastnili dálkové výuky (na gymnáziích zanedbatelný nebo žádný počet, na odborných školách – problém zejména u E a H oborů a u žáků ze sociálně slabých rodin); překvapivě velký zájem žáků se SVP o on-line výuku.
PM č. 6 B - Rozvoj výuky cizích jazyků
11. 5. 2020 – 8. setkání on-line
Setkání se zúčastnili zástupci středních odborných škol a gymnázií a projektu P-KAP (NPI ČR). Došlo k intenzivnímu využívání on-line nástrojů; je nezbytné, aby ve škole byl nastaven jednotný systém komunikace učitel – žák a učitel – rodič; je třeba využívat co nejjednodušší nástroje a systémy; informace získané od MŠMT byly dostatečné.
PM č. 6 C- ICT kompetence
13. 5. 2020 – 8. setkání on-line
On-line setkání se zúčastnili zástupci středních odborných škol a gymnázií a projektu P-KAP (NPI ČR). V době pandemie došlo k intenzivnímu využívání on-line nástrojů. Existují rozdíly v podílu on-line výuky mezi gymnázii (větší podíl on-line výuky) a odbornými školami (menší podíl on-line výuky při současném využívání on-line nástrojů). Existují rozdíly v podílu žáků, kteří byli nekontaktní a velmi málo nebo vůbec se neúčastnili dálkové výuky (na gymnáziích zanedbatelný nebo žádný počet, na odborných školách – problém zejména u E a H oborů a u žáků ze sociálně slabých rodin). Je nezbytné, aby ve škole byl nastaven jednotný systém komunikace učitel – žák a učitel – rodič a je třeba využívat co nejjednodušší on-line nástroje a systémy. Pedagogové i žáci zvýšili významně své ICT kompetence; velmi důležitá je role třídního učitele, který sledoval a korigoval zatížení žáků ze strany jednotlivých vyučujících. Projevil se velký zájem žáků o prezenční výuku po uvolnění opatření.
DALŠÍ AKTIVITY PROJEKTU
4. 2. 2020 – Seminář – „Úvod do kritického myšlení pro ředitele středních škol“
Seminář byl určen pro ředitele škol s cílem seznámit je s kritickým myšlením a jeho implementací do běžné výuky. Lektorka účastníkům vysvětlila význam kritického myšlení a zaměřila se na vysvětlení rozdílu mezi paměťovým učením a kritickým myšlením. Hovořila o druzích myšlení a svůj výklad prokládala konkrétními příklady. Každý účastník si přinesl dvě beletrické knihy které měl rozečtené. S těmito pracovali. Zpětná vazba k semináři byla velmi dobrá.
10. 3. 2020 – Kulatý stůl – „Problematika potvrzování zdravotní způsobilosti žáků jako podmínka pro přijetí na SŠ“
Tato akce byla zorganizována na zakázku ředitelů středních škol z Karlovarského kraje. Hlavní cílovou skupinou byli ředitelé škol, popř. jejich zástupci. Vzhledem k vážnosti problému se kulatého stolu aktivně zúčastnil i radní pro oblast školství a pracovníci OŠMT. Významnými hosty kulatého stolu byly lékařky - pediatričky z regionu. Postupně byla probírána a diskutována zejména tři následující témata: lékaři potvrzovaná zdravotní způsobilost uchazečů o studium na SŠ/VOŠ; lékaři posuzované a potvrzované změny zdravotní způsobilosti žáků SŠ/VOŠ v průběhu jejich studia; plnění povinnosti zákonných zástupců informovat školu o změně zdravotního stavu žáka/studenta. Ze zpětné vazby realizované na konci kulatého stolu vyplynula výrazná spokojenost účastníků s touto akcí, volbou tématu a provedením. Několik dní nato byly všechny školy uzavřeny v souvislosti s pandemií Covid-19.
REALIZACE AKTIVIT PROJEKTU V ROCE 2019
Od 1. dubna 2019 začneme zpracovávat podklady pro KAP2. Zde uvádíme pouze základní data tvorby dokumentu.
1. 1. 4. 2019 – 30. 9. 2019 – zpracování Analýzy potřeb v území 2
2. do 30. 11. 2019 – zpracování Prioritizace potřeb 2
3. od 1. 12. 2019 – 31. 12. 2019 – vypracování KAP 2
4. do 30. 3. 2020 – předložení KAP 2 ke schválení na MŠMT
5. po schválení KAP 2 jeho realizace
Souběžně s tvorbou KAP 2 budou probíhat aktivity projektu tak, jak byly definovány v projektové žádosti.
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH MINITÝMŮ A PLATFOREM
PM č. 1 – Rozvoj kariérového poradenství a podpora podnikavosti
28. 8. 2019 – analýza potřeb
Cílem bylo informovat členy pracovního minitýmu o současném stavu dokumentu Analýza potřeb v území 2. Jednalo se o pracovní verzi dokumentu, ke které se členové pracovního minitýmu vyjadřovali a navrhovali doplnění či změny. V úvodu věcný manažer projektu (R. Veleta) prezentoval podporu podnikavosti a představil intervenci zejména z pohledu tzv. podnikavých kompetencí v kontextu tzv. Evropského rámce kompetence k podnikavosti. V další části informoval o výsledku zhodnocení KAP 1 a informoval o základních zjištěných potřebách v dané oblasti. Ze strany účastníků nebyly k intervenci vzneseny žádné návrhy na doplnění nebo změny. Poté prezentovala L. Turzová (odborná řešitelka) oblast kariérového poradenství. Informovala o aktuálních trendech v oblasti kariérového poradenství z pohledu vedení škol a vedla diskuzi účastníků. Dále představila výsledky z Analýzy potřeb škol v KK (vytvořil P-KAP) a SWOT analýzy včetně jejich provazeb na krajské a národní úrovni. Probíráno bylo také téma oddělení rolí kariérového a výchovného poradce na školách a jeho snížení počtu hodin z přímé pedagogické činnosti.
9. 10. 2019 –prioritizace potřeb
Cílem bylo projednání a stanovení priorit na základě potřebnosti, naléhavosti a přínosů dané intervence. Věcný manažer postupně probíral jednotlivé potřeby v pořadí, jak byly uvedeny v podkladové tabulce, uvedl krátké vysvětlení a argumentaci a otevřel prostor pro diskuzi. Poté každý z účastníků provedl prioritizace dle svého podkladu a odevzdal týmu KAP, který jej následně vyhodnotil.
27. 2. 2019
Cílem setkání pracovního minitýmu bylo prodiskutovat zastoupení tématu kariérového poradenství v návrhu Dlouhodobého záměru vzdělávání a rozvoje vzdělávací soustavy ČR 2019, informovat o vývoji projektu KAP KK s důrazem na téma kariérové poradenství, seznámit se s příklady podpory školního kariérového poradenství ve vybraných krajích ČR a seznámit s možnostmi čerpání podpory v oblasti KARIPO v rámci Šablon II pro SŠ a VOŠ. V rámci networkingové části pracovního minitýmu informoval věcný manažer projektu účastníky o výstupech konference Euroguidence “Kariérové poradenství v lokální a globální síti”, která proběhla ve spolupráci s Univerzitou Hradec Králové 23. – 24. 11. 2018. Hlavní manažerka projektu informovala o zveřejnění přehledu kariérových a výchovných poradců působících v Karlovarském kraji na Školském portále KVK. V závěru informoval věcný manažer projektu o nadcházející práci na Krajském akčním plánu č. 2 a v té souvislosti uvedl, že další setkání tohoto minitýmu, jehož obsahem bude primárně diskuze k Analýze potřeb v území, bude naplánováno na září 2019.
PM č. 2 – Podpora polytechniky a matematická gramotnost
14. 10. 2019 – prioritizace potřeb
Cílem bylo projednání a stanovení priorit na základě potřebnosti, naléhavosti a přínosů dané intervence. Věcný manažer postupně probíral jednotlivé potřeby v pořadí, jak byly uvedeny v podkladové tabulce, uvedl krátké vysvětlení a argumentaci a otevřel prostor pro diskuzi. Poté každý z účastníků provedl prioritizace dle svého podkladu a odevzdal týmu KAP, který jej následně vyhodnotil.
14. 2. 2019
Setkání bylo zaměřeno na naplňování opatření intervence Podpora polytechnického vzdělávání a matematické gramotnosti a využití didaktických her ve výuce. Z diskuse mezi účastníky setkání minitýmu vyplynul názor, že hry je možné využít při výuce matematiky i jiných předmětů, kde je potřeba rozvíjet především logické myšlení žáků. Je však potřeba věnovat mnoho času přípravě některých materiálů, hry jsou také náročné na čas při samotné realizaci. Jejich využívání by však mohlo přispět k motivaci žáků a někdy i pedagogů. Dále byla diskutována možnost využívání jiných vyučovacích metod, jako jsou například badatelské metody, tvorba matematických modelů, náměty aktivit a náměty dlouhodobějších projektů a exkurzí pro žáky. V závěru informovala věcná manažerka projektu o nadcházející práci na Krajském akčním plánu č. 2 a v té souvislosti uvedla, že další setkání tohoto minitýmu, jehož obsahem bude primárně diskuze k Analýze potřeb v území, bude naplánováno na září 2019.
PM č. 3 – Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol se zaměstnavateli
13. 2. 2019
Cílem setkání bylo probrat možnosti a pozice instruktora v rámci praktického vyučování, které představila garantka intervence pro tuto oblast projektu P-KAP Mgr. Martina Kaňáková. Setkání bylo doplněno o příklady z praxe např. jak zapojit firmu do praktické závěrečné zkoušky, popř. profilové části maturitní zkoušky. V závěru informoval věcný manažer projektu o nadcházející práci na Krajském akčním plánu č. 2 a v té souvislosti uvedl, že další setkání tohoto minitýmu, jehož obsahem bude primárně diskuze k Analýze potřeb v území, bude naplánováno na září 2019.
PM č. 4 – Rozvoj dalšího profesního vzdělávání na školách formou CŽU
6. 2. 2019
Na tomto setkání se jeho členové věnovali oblasti slaďování nabídky dalšího vzdělávání poskytovaného školami s požadavky trhu práce. O zkušenosti z praxe se podělil zástupce firmy Kraslická městská společnost, který je rovněž místostarostou Kraslic. Jednalo se o pohled zástupce firmy – zaměstnavatele a zřizovatele školy. Výsledky spolupráce školy a městského úřadu, problémy se získáváním zaměstnanců – občané odjíždějící za prací do blízkého Německa. Z odborné diskuze vyplynulo, že v kraji je nedostatečná infrastruktura (špatné spojení pro případné účastníky dalšího vzdělávání) a nízká vzdělanost v kraji, z čehož plyne to, že zájem o další vzdělávání je nižší. Školy měli možnost čerpat od kraje finanční prostředky na přebudování učebny školy pro vzdělávání dospělých; ze strany škol o tuto nabídku nikdo neprojevil zájem. V závěru informoval věcný manažer projektu o nadcházející práci na Krajském akčním plánu č. 2 a v té souvislosti uvedl, že další setkání tohoto minitýmu, jehož obsahem bude primárně diskuze k Analýze potřeb v území, bude naplánováno na září 2019.
PM č. 5 – Podpora inkluzivního vzdělávání
10. 4. 2019
Setkání pracovního minitýmu vedl věcný manažer projektu, a to z důvodu, že pozice odborného řešitele pro tuto oblast není v současné době obsazena. Informoval o aktuálním vývoji v projektu KAP KK s důrazem na téma inkluze a o míře inkluzivity škol zpracované na základě tzv. Snímků školy, ve kterých jsou zpracovány informace o personálním a materiálně-technickém zajištění podmínek pro inkluzi. Základním zjištěním je fakt, že míra inkluzivity škol v KVK není vysoká a je to tedy značná příležitost pro postupné zvyšování tohoto komplexního parametru. Setkání se zúčastnila věcná manažerka projektu Implementace KAP 1 v KK, která účastníkům stručně představila pracovní verzi Školské inkluzivní koncepce a Motivačního systému pro žáky předčasně opouštějící školní systém.
Na závěr setkání informoval věcný manažer projektu o aktivitách v oblasti inkluze pro pracovní minitým plánovaných na rok 2019, půjde zejména o přípravu témat a cílů pro KAP 2 v souladu s výstupy dotazníkového šetření P-KAP a Analýzou potřeb v území.
PM č. 6 A – Rozvoj čtenářské gramotnosti
7. 2. 2019
Minitým byl veden odbornou řešitelkou. Na setkání dále vystoupil odborný poradce CP SRP z NIDV a zástupce Krajské knihovny Karlovy Vary. Hovořilo se o metodách kritického myšlení a rozvíjení čtenářské gramotnosti, o aktivitách Krajské knihovny K. Vary v oblasti rozvoje čtenářské gramotnosti plánovaných na první pololetí roku 2019 a možnosti využití výzvy na Šablony II ze strany škol. V odborné diskuzi se přítomní věnovali vyhodnocení situace na školách v Karlovarském kraji ve využívání kritického myšlení a dalších inovativních metod a plnění dílčích cílů intervence čtenářské gramotnosti..
V závěru informoval věcný manažer projektu o nadcházející práci na Krajském akčním plánu č. 2 a v té souvislosti uvedl, že další setkání tohoto minitýmu, jehož obsahem bude primárně diskuze k Analýze potřeb v území, bude naplánováno na září 2019.
PM č. 6 C- ICT kompetence
23. 1. 2019
Účastníci minitýmu na tomto setkání řešili naplňování opatření v KAP 1. Poté odborný řešitel ve své prezentaci seznámil účastníky s tím, co to je 3D tisk, s podmínkami, které je nutné splnit, aby škola mohla 3D tisk realizovat, jaké jsou možnosti pořízení modelu, modelovací programy, CAD programy, CNC programy a potřebné ICT programové vybavení. Dále jak je možné využít slicery či postavit 3D tiskárny. V dalším kroku sledovali účastníci praktické ukázky 3D tisku a programování CNC. V rámci odborné diskuse byly probírány a diskutovány možnosti implementace 3D tisku do výuky odborných předmětů. Na závěr proběhla odborná diskuse na téma zkušeností ze škol s realizovanými opatřeními KAP, jejich výstupy a možnosti řešení. Školy mají kladné zkušenosti s využitím Šablon I pro zajištění pozice ICT technika do výuky. Plánují žádat o tuto pozici i v Šablonách II. Všichni účastníci se shodli na tom, že ředitelé škol podporují účast pedagogů na školeních s tématem využití ICT ve výuce.
V závěru informoval věcný manažer projektu o nadcházející práci na Krajském akčním plánu č. 2 a v té souvislosti uvedl, že další setkání tohoto minitýmu, jehož obsahem bude primárně diskuze k Analýze potřeb v území, bude naplánováno na září 2019.
Platformy
25. 9. 2019 se na Statku Bernard konalo společné jednání platforem, na kterém byly předneseny závěry vyplývající z Analýzy potřeb v území 2 a výstupy z naplňování KAP 1. Ze zdravotních důvodů se setkání nezúčastnila odborná řešitelka L. Turzová (prezentaci měla vypracovanou), jejíž prezentaci odpřednášel R. Veleta (tuto intervenci jako věcný manažer zastřešuje) a J. Čihák (prezentaci měl vypracovanou), jehož prezentaci odpřednášela H. Čiháková (věcná manažerka projektu). V průběhu setkání členové odborného týmu projektu prezentovali (dle své intervence) vybrané výstupy v rámci naplňování KAP 1 (co se povedlo, co se nepovedlo) a informovali o výstupech ze šetření P-KAP. Případné dotazy zodpovídali v průběhu své prezentace. Z platformy nevzešel žádný požadavek na doplnění nebo změnu.
OSTATNÍ SEMINÁŘE A WORKSHOPY
4. 12. 2019 – Seminář – „Jak si vybrat vysokou školu a dostat se na ni“
Pro tento seminář jsme oslovili zástupce SCIO, který do našeho kraje přijel a účastníky seznámil s výsledky aktuálních průzkumů mezi uchazeči o vysokou školu. Dále informovala, jaká jsou specifika NSZ, či jakým způsobem lze žákům pomoci při výběru školy. V závěru se rozvinula diskuze. Zpětná vazba k semináři byla velmi dobrá.
20. 5. 2019 - kulatý stůl
Jak podpořit rozvoj kariérového poradenství na krajské úrovni
Tématem kulatého stolu bylo diskutovat o možnostech rozvoje kariérového poradenství na úrovni regionu, o provazování a spolupráci, o rozšiřování nabídky nejen pro žáky a studenty, ale i pro dospělé. Témata byla zařazena do kontextu intervencí v projektu KAP KK. Se svými příspěvky vystoupili také pozvaní hosté a odborná řešitelka projektu KAP KK pro tuto intervenci. Ředitel Krajského centra vzdělávání a JŠ Plzeň, představil INFO KARIÉRU, informačně vzdělávací středisko Plzeňského kraje. Představil vize, poslání, cíle a cílové skupiny, věnoval se především službám kariérového poradenství, individuálnímu i skupinovému. Informoval, jakým způsobem podporuje Plzeňský kraj tyto služby, představil hlavní partnery a spolupracovníky. Vedoucí Centra Euroguidance představil svoji organizaci prostřednictvím webových stránek. Cílem českého Centra Euroguidance je zprostředkovat odborné veřejnosti zkušenosti z evropských zemí, a podpořit tak rozvoj kariérového poradenství v České republice. Odborná řešitelka KAP KK představila řadu aktuálních informací s důrazem na regionální a distanční rozměr kariérového poradenství. Po prezentacích následovala diskuse účastníků, která se soustředila na roli kariérových poradců nejen v rámci škol, ale i v mimoškolním, regionálním rozměru.
16. 5. 2019 – workshop
Jak vybudovat „dobrou“ školu
Cílem workshopu bylo ukázat a hovořit o tom, jaká opatření pomohou předcházet vyhoření pedagogů a jaké metody práce s kolektivem pedagogů jsou nejefektivnější. Jak motivovat pedagogy školy, aby maximálně rozvíjeli potenciál žáků nebo jak pracovat se sociálně slabými žáky a nalézt a rozvíjet jejich talent, co může udělat ředitel školy a v čem mu zřizovatel může pomoci.
30. 4. 2019 - workshop
MINECRAFT VE VÝUCE
Cílem workshopu bylo seznámit účastníky s virtuálním vzdělávacím prostředím MINECRAFT. Na začátku workshopu podal lektor asi 20 minutový výklad o prostředí Minecraft pro výuku a na internetových stránkách ukázal základní informace. Důležitá informace: většina dětí a teenagerů zná Minecraft a je u nich oblíbený, což je dobré východisko pro výuku. Pro dobrý efekt je potřeba, aby se učitel s prostředím dobře seznámil. Lektor ukazoval potřebné informace na adrese https://education.minecraft.net/ Licence je sice pro školy zpoplatněna, ale není drahá. Minecraft lze využít v kterémkoliv vyučovacím předmětu.
17. 4. 2019 – seminář
MOV – propojení ŠVP s NSK
Cílem semináře bylo podpořit diskuzi k tématice možností využití profesních kvalifikací NSK v odborných školách. Lektorka se zaměřila na aktivity směřující k propojení trhu práce a počátečního vzdělávání a na podporu vzdělávací cesty jedinců studujících v počátečním i v dalším vzdělávání na SOŠ a SOU, což je jedním z cílů projektu MOV (Modernizace odborného vzdělávání), který realizuje NÚV Praha. Pro účastníky byly připraveny materiály vztahující se k dané problematice. Seminář vedla Obsahová manažerka pro odborné vzdělávání, hlavní metodička projektu MOV.
14. 3. 2019 - seminář
Seminář pro žadatele v rámci výzvy Šablony pro SŠ a VOŠ II
Lektorsky seminář vedl tým z MŠMT. Na seminář jsme pozvali všechny zástupce středních a vyšších odborných škol. Účast na semináři byla dobrá a odezva na kvalitu velmi dobrá. Dodatečně byly všem účastníkům zaslány vypořádané dotazy ze seminářů.
22. 1. 2019 – seminář
Podpora podnikavosti ze strany vedení gymnázií, zdravotnických škol a dalších „nepodnikatelských“ typů škol
Seminář vedl věcný manažer projektu R. Veleta. Cílem semináře bylo prodiskutovat možnosti, zdroje a metody, kterými by mohly „nepodnikatelské“ školy podporovat u svých žáků tzv. podnikavé kompetence. Seminář reagoval na problém spočívající v tom, že tento typ škol není výrazněji zaměřen na přípravu absolventů na podnikatelskou kariéru, nejsou tomu přizpůsobeny ani ŠVP ani samotná výuka, navíc ani učitelé těchto škol nemají velké zkušenosti s podnikáním. Přitom na druhé straně řada absolventů těchto škol ve skutečnosti začne podnikat. Diskutována byla tato témata:
· Role ředitele a širšího vedení při podpoře podnikavosti u žáků.
· Příklady ze škol, které systematicky podporují podnikavost.
· Podpora ustálených forem výchovy k podnikavosti – např. fiktivních firem.
· Spolupráce s absolventy školy v oblasti podnikavosti.
· Informační zdroje pro vedení škol v oblasti podnikavosti.
16. 1. 2019 – seminář
Současný koncept celoživotního učení škol
Celoživotní vzdělávání na školách se v našem kraji řadí na předposlední místo v dotazníkovém šetření P-KAP a i ze strany realizačního týmu KAP KK je při setkáváních se se zainteresovanými aktéry vnímáno spíše jako „okrajové“ téma, kterému se školy věnují. Z tohoto důvodu jsme se rozhodli oslovit lektorku z NÚV Praha, aby ve svém semináři představila Současný koncept celoživotního učení na školách. Seminář byl rozdělen do logických celků.
• Současný koncept celoživotního učení na SŠ/VOŠ
• Profesní další vzdělávání SŠ/VOŠ.
• Specifické profesní další vzdělávání SŠ/VOŠ.
• Občanské další vzdělávání škol.
• Zájmové další vzdělávání škol.
• Další vzdělávání starší generace ve školách.
PRACOVNÍ SKUPINA VZDĚLÁVÁNÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE A REGIONÁLNÍ STÁLÁ KONFERENCE KARLOVARSKÉHO KRAJE
11. – 18. 1. 2019 - schvalování zařazení projektové žádosti do „Rámce investic“ - per rollam
Dne 30. srpna 2018 Ministerstvo pro místní rozvoj ČR jako Řídicí orgán IROP vyhlásilo výzvu č. 86 „Infrastruktura vedoucí k přechodu do škol hlavního vzdělávacího proudu a k samostatnému způsobu života“ v aktivitě Opatření vedoucí k sociální inkluzi. Pro žadatele bylo podmínkou pro podání žádosti do této výzvy, zařazení projektového záměru do dokumentu s názvem Seznam projektových záměrů pro investiční intervence v rámci SC 2.4 IROP – příloha Rámce pro investice do infrastruktury (vedoucí k přechodu do škol hlavního vzdělávacího proudu a k samostatnému způsobu života). Tento postup vyplývá z aktualizovaných pravidel Postupy KAP, verze č. 2, s datem účinnosti 1. 7. 2018.
Z tohoto důvodu jsme přistoupili k aktualizaci dokumentu doplněním 1 projektu. V dokumentu je tento projektový záměr odlišen volným řádkem, ve kterém je napsáno, že se jedná o „Aktualizace č. 1“. Vzhledem k vysoké pracovní vytíženosti členů PSV KK jsme zvolili pro schvalování dokumentu jako formu hlasování per rollam. Termínem pro hlasování byl nastaven od 11. 1. – 18. 1. 2019. Dokument byl schválen (viz záznam o hlasování) a poté zaslán k vyvěšení na MMR – Územní dimenze prostřednictvím sekretariátu RSK KK.
13. 5. 2019 – schvalování zařazení projektových žádosti do „Rámce investic“ (celkem 7)
V tomto termínu se uskutečnilo 11. jednání pracovní skupiny, jehož hlavním cílem bylo projednat a schválit předložený Rámec investic, aktualizace č. 3. Současně s tím hlavní manažer projektu KAP KK seznámil přítomné s postupem v realizaci projektu a připravovanou výzvou na IKAP II.
Bylo předloženo celkem 7 investičních projektových záměrů do IROP SC 2.4. Členům PSV KK byly před jednáním zaslány podklady k prostudování (aktualizovaný rámec investic a popis jednotlivých projektových záměrů). Pracovního jednání se zúčastnili zástupci překládaných projektů (jednalo se o ředitele SŠ/VOŠ). Každý z nich představil svůj projekt a v případě dotazů, tyto zodpověděl. Všech 7 záměrů bylo schváleno a doporučeno zařadit do dokumentu „Rámec pro podporu infrastruktury a investic v KK – aktualizace č. 3“. Schválený dokument byl poté zaslán sekretariátu RSK KK s žádostí o jeho projednání a schválení. Dle sdělení sekretariátu RSK KK bude dokument schvalován per rollam a jeho schválení bude spadat do následujícího monitorovacího období.
Odkaz na poslední verzi dokumentu:
DOKUMENTY PROJEKTU VYTVOŘENÉ V ROCE 2019
Prioritizace potřeb 2
Analýza potřeb v území 2
Evaluace projektu č. 1
INFORMACE Z ROKU 2018
DOTAZNÍKOVÉ ŠETŘENÍ NA SŠ a VOŠ
V březnu 2018 bylo realizováno prostřednictvím platformy Google Forms dotazníkové šetření, v rámci kterého zjišťoval realizační tým informace
od vedení všech středních škol a VOŠ v Karlovarském kraji o konkrétních aktivitách spadajících do oblastí intervencí KAP 1, a to ve sledovaném období
1. 6. 2017 – 31. 1. 2018.
Dotazník obsahoval 70 otázek zaměřených na následující oblasti: Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol a zaměstnavatelů (7 otázek); Podpora kompetencí k podnikavosti, kreativitě a iniciativě (10 otázek); Rozvoj škol jako center dalšího profesního vzdělávání (10 otázek); Podpora polytechnického vzdělávání a matematická gramotnost (2 otázky); Rozvoj kariérového poradenství (10 otázek); Podpora inkluze (13 otázek); Rozvoj čtenářské gramotnosti (4 otázky); Rozvoj výuky cizích jazyků (10 otázek); Rozvoj ICT kompetencí (2 otázky). První otázka v dotazníku měla administrativní charakter. Poslední otázka byla dodatečnou otázkou mimo strukturu KAP 1.
Vzhledem k potřebám některých ředitelů škol byla administrace dotazníku prodloužena do 15. dubna. V období od 15. 4. do 15. 5. byly výsledky dotazníkového šetření statisticky zpracovány a následně analyticky vyhodnoceny do interního pracovního výstupu. 28. 5. 2018 byly výsledky dotazníkového šetření prezentovány na jednání PSV. Zpracovaný dokument s výstupy byl zaslán všem dotčeným.
Celkový průběžný monitoring naplňování KAP 1 je podložen dokumentací jednotlivých konkrétních akcí a aktivit vážících se k cílům KAP 1. Tato dokumentace je shromažďována v interní Databázi důkazů o naplňování KAP 1 na Google disku.
Vyhodnocení dotazníkového šetření
SETKÁNÍ PRACOVNÍCH MINITÝMŮ
PM č. 1 - Rozvoj kariérového poradenství a podpora podnikavosti
7. 3. 2018
Tématem setkání členů pracovního minitýmu byla podpora a řízení kvality kariérového poradenství ze strany vedení škol, seznámení se s charakteristikoua pracovními činnostmi kariérového poradce tak, jak je popsán v Národní soustavě povolání a Národní soustavě kvalifikací. Setkání vedl věcný manažer projektu.
31. 10. 2018 Hlavním tématem pracovního minitýmu bylo sdílení zkušeností kariérových poradců podporovaných ze Šablon a krátce připomněl smysl, cíle, obsah a technické parametry šablony zaměřené na personální podporu kariérových poradců na SŠ a VOŠ, a to s využitím materiálů MŠMT a ukázal podrobněji činnosti kariérového poradce definované v NSK. Dále členové minitýmu diskutovali o možnostech podpory kariérového poradenství z pohledu školy a zřizovatele. Dále věcný manažer projektu informoval přítomné o připravované evropské konferenci Euroguidence ve spolupráci s Univerzitou Hradec Králové na téma: „Kariérové poradenství v lokální a globální síti“. V závěru setkání seznámil jeho členy s aktuálními informacemi z oblasti kariérového poradenství a projednali možná témata dalšího setkání.
PM č. 2 - Podpora polytechnického vzdělávání a matematická gramotnosti
5. 4. 2018
Pracovní minitým probíral využívání projektové výuky, individualizaci práce se žáky a výhodu využití aprobace pedagoga: matematika + ICT. V rámci odborné diskuze se probírala například témata využití metod názorně – demonstračních pomůcek, které lze využít při výuce matematiky; využití mobilů a notebooků. Odborná řešitelka seznámila přítomné s možnosti, kde a co lze on-line vyhledat právě pro výuku matematiky. Na závěr si pracovní minitým stanovil témata pro další setkání.
17. 10. 2018
Věcný manažer projektu seznámil členy s výsledky dotazníkového šetření monitorující naplňování obecných cílů stanovených v KAP 1 pro tuto intervenci. Ředitel Gymnázia Sokolov a KVC, p. o. informoval přítomné o využívání chromebooků ve výuce, které byly zakoupeny z finančních prostředků kraje alokovaných v rozpočtu OŠMT pro naplňování cílů stanovených v KAP 1. Odborný řešitel v rámci své prezentace předvedl za použití chromebooků ukázky vyučovacích metod a úkolů, které přispívají ke kultivaci kompetencí pro matematiku. Z diskuze mezi členy minitýmu vyplynul požadavek na vytvoření kurzu podporující rozvíjení kompetencí řešením úloh, který by mohl být sdílen školami v Karlovarském kraji s cílem ukázat žákům, že úlohy ze statistiky nejsou jenom nudné výpočty s kalkulačkou v ruce a že statistika může být i zábavná. Kurz byl vytvořen v elektronické podobě, aby si jej vyučující podle potřeby mohli upravit http://moodle.gymso.cz/login/index.php . Kurz bude využit k podpoře matematické gramotnosti žáků KK tak, aby žáci byli schopni funkčně využívat matematické dovednosti v různých životních situacích a k propagaci matematického vzdělávání v KK. V závěru setkání členové minitýmu projednali a navrhovali témata dalšího setkání.
PM č. 3 - Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol se zaměstnavateli
6. 2. 2018
Setkání bylo zaměřeno na formy spolupráce odborných škola a firem na základě analýzy výročních zpráv škol. Jako host byl přítomen ředitel Euregia Egrensis (Dispoziční fond Česká republika – Svobodný stát Bavorsko 2014 – 2020), který seznámil přítomné s možnostmi realizace malých projektů v rámci přeshraniční spolupráce. Dále byly předneseny závěry analýzy vybraných inspekčních zpráv České školní inspekce. Výstupem byly infolistu,
které vytvořili odborné řešitelky. Na závěr si pracovní minitým stanovil možná témata pro další setkání.
20. 9. 2018
věcný manažer projektu seznámil členy s výsledky dotazníkového šetření monitorující naplňování obecných cílů stanovených v KAP 1 pro tuto intervenci. Odborný řešitel informoval o možnostech zapojení firem do čerpání Šablon II. Projektová manažerka KHK Karlovarského kraje informovala o společné aktivitě s Karlovarskou agenturou rozvoje podnikání, jejímž cílem je vznik kontaktního místa spolupráce škol a zaměstnavatelů. Zástupce ředitele a vedoucí metodik KVC, Gymnázium Sokolov a KVC, p. o. informoval o nabízených kurzech, které nabízí a představil novou kolegyni, která bude zastřešovat oblast odborného vzdělávání v KVC (viz zápis). Probírala se témata týkající se předčasného odchodu žáků ze vzdělávání a zvyšující se počet žáků, kteří se po ukončení základního vzdělávání hlásí přímo na úřad práce nebo návrhy na modifikaci stipendijního řádu. Členové minitýmu se také zabývali problematikou sdílení učeben mezi školami. Zástupce projektu SRP seznámil přítomné s možností podpory ze strany projektu pro vyhlášenou výzvu Šablony II, která bude školám nabízena zdarma. V závěru setkání členové minitýmu projednali a navrhovali témata dalšího setkání.
PM č. 4 - Rozvoj dalšího profesního vzdělávání na školách formou CŽU
18. 4. 2018
Cílem bylo představení pojetí dalšího vzdělávání v ČR a dalších členských zemích EU (shody, odlišnosti, tipy, které je možno využít při poskytování DV v ČR, evropské nástroje), poradenská role vzdělavatele, marketingové nástroje a tipy pro úspěšný marketing a proč by školy měly využívat marketingové nástroje. Na závěr si pracovní minitým stanovil možná témata pro další setkání.
13. 11. 2018
Hlavní manažerka projektu představila členům minitýmu nového odborného řešitele, který se poté ujal jeho vedení. Věcný manažer projektu seznámil členy s výsledky dotazníkového šetření monitorující naplňování obecných cílů stanovených v KAP 1 pro tuto intervenci. Zástupce ÚP Karlovy Vary pro mladistvé nezaměstnané seznámila přítomné členy s příčinami předčasného odchodu ze vzdělávacího systému z pohledu ÚP a o nastavené spolupráci mezi jednotlivými školami v Karlovarském kraji. Nedílnou součástí setkání byla diskuze k možnosti využití NSK a profesních kvalifikací. V závěru setkání členové minitýmu projednali a navrhovali témata dalšího setkání.
PM č. 5 - Podpora inkluzivního vzdělávání
8. 2. 2018
Odborný řešitel spolu s věcným manažerem projektu seznámili jeho členy s aktuálními informacemi z oblasti inkluze a o průběžném naplňování stanovených cílů. Věcná manažerka projektu Implementace KAP1 v KK seznámila členy pracovního minitýmu s aktivitami projektu ve vazbě na oblast inkluze a krátce informovala o vývoji tvorby Školní inkluzivní koncepce a přípravě Motivačního systému pro podporu žáků ZŠ a SŠ ohrožené předčasným ukončením vzdělávání, které vychází z návrhové části KAP 1. Odborná řešitelka informovala o aktuálním stavu podpory vzdělávání dětí a žáků cizinců na školách a možnostech podpory, vyplývajících z legislativy. Rovněž uvedla informační a metodické zdroje pro pedagogické pracovníky v oblasti vzdělávání žáků/studenů cizinců. Na závěr si pracovní minitým stanovil možná témata pro další setkání.
30. 5. 2018
Odborný řešitel spolu s věcným manažerem projektu seznámili jeho členy s aktuálními informacemi z oblasti inkluze. Věcná manažerka projektu Implementace KAP1 v KK seznámila přítomné s posunem prací na tvorbě Školní inkluzivní koncepce a přípravě Motivačního systému. Odborná řešitelka seznámila přítomné s vyhodnocením implementace inkluze z pohledu institucí (ČŠI, MŠMT, OSF aj.).
31. 10. 2018
Hlavním tématem setkání byla problematika předčasných odchodů ze vzdělávání. Cílem minitýmu bylo sumarizovat základní informace o předčasných odchodech na úrovni kraje, ČR i Evropy a prodiskutovat možná řešení v oblasti prevence i intervence v návaznosti na připravovaný, druhý KAP. Jednání vedl věcný manažer projektu. V závěru jednání seznámila Jana Škutová, věcná manažerka projektu Implementace KAP KK, se stavem prací na tzv. Motivačním systému pro podporu žáků ZŠ a SŠ ohrožené předčasným ukončením vzdělávání, jehož tvorba je jedním z inkluzivních cílů uvedeného projektu. V závěru setkání členové minitýmu projednali a navrhovali témata dalšího setkání.
PM č. 6A - Rozvoj čtenářské gramotnosti
15. 3. 2018
V úvodu setkání vystoupila se svojí prezentací zástupkyně NIDV, krajské pracoviště K. Vary, která seznámila s aktivitami SRP pro nadcházející období a možnostmi vzdělávání pedagogického sboru buď v kurzech zaměřených na čtenářskou gramotnost, nebo kurzech realizovaných dle potřeb pedagogických sborů jednotlivých škol. Dále vystoupil odborný garant projektu v oblasti rozvoje funkční gramotnosti Implementace KAP1 v KK a seznámila účastníky s aktivitami, které naplňují tuto oblast. Přítomní byli rovněž seznámeni s výsledky šetření ČŠI v oblasti čtenářské gramotnosti. V rámci diskuze členové probírali možnosti, jak využít prezentované aktivity ve školách v KK tak, aby byla co nejvíce podpořena čtenářská gramotnost, a to nejen v hodinách ČJ, ale i v ostatních předmětech. Pracovní minitým vedl věcný manažer projektu.
4. 10. 2018
Věcný manažer projektu seznámil členy minitýmu s novou odbornou řešitelkou a seznámil s výsledky dotazníkového šetření KAP KK monitorující naplňování obecných cílů KAP 1 pro oblast čtenářské gramotnosti. Odborná řešitelka představila multimediální aplikaci VČELKA, která slouží pro rozvoj čtenářských dovedností a představila nové učebnice a pracovní sešity zaměřené na problematiku čtení s porozuměním. Dále věcný manažer projektu informoval o připravovaném workshopu Storytelling. Na závěr členové minitýmu projednali a navrhovali témata dalšího setkání.
PM č. 6B - rozvoj výuky cizích jazyků
12. 4. 2018
V rámci tohoto setkání byli členům pracovního minitýmu představeny inovační techniky ve výuce s ukázkou využití 3D technologie pro výuku cizích jazyků (jazykové expedice) a využití webové aplikace KAHOOT.
14. 11. 2018
Věcný manažer projektu seznámil členy pracovního minitýmu s výsledky dotazníkového šetření monitorující naplňování obecných cílů stanovených v KAP 1 pro tuto intervenci. Odborná řešitelka představila členům pracovního minitýmu inovační techniky ve výuce s ukázkou využití chromebooků pro výuku cizích jazyků na bázi androidu, aplikace pharasal cards na play - způsoby využití při výuce, výborně vybraný kontext, který usnadňuje výuku a zapamatování frázových sloves. Administrátorská konzole – ukázka, jak se spravují aplikace, jak je správně vybrat a jak s nimi pracovat. Řada aplikací je velmi dobře metodicky zpracována a použitelná při výuce. Využití virtuální reality při výuce metodou CLIL a možnost využití chytrých telefonů. V závěru setkání členové minitýmu projednali a navrhovali témata dalšího setkání.
PM č. 6C - ICT kompetence
1. 11. 2018
Věcný manažer projektu seznámil členy pracovního minitýmu s výsledky dotazníkového šetření monitorující naplňování obecných cílů stanovených v KAP 1 pro tuto intervenci a upozornil na nutnost co nejpečlivěji vyplnit dotazník NÚV, jehož výsledky ovlivňují zaměření čerpání finančních prostředků z Evropských fondů (např. Šablony). Odborný řešitel seznámil členy s novými informacemi o možnostech využití ICT v polytechnickém vzdělávání, o technických a programových možnostech a prostředcích. Dále informoval o možnosti vykonání certifikačních zkoušek zdarma pro žáky – např. Octopuz, MasterCAM, Robotmaster a o možnosti spolupráce s firmami. Odborná diskuze se týkala problematiky licencí, nových softwarů u interaktivních tabulí nebo problému jak zajistit kvalifikované pedagogy pro výuky digitálních kompetenci. V závěru setkání členové minitýmu projednali a navrhovali témata dalšího setkání.
V rámci kroužku 3D technologií a elektroniky vytiskli žáci ISŠ Cheb na 3D tiskárně anděle Daniela a Huberta z recyklovaného plastu.
anděl Daniela
AKTIVITY PRO ŘEDITELE SŠ/VOŠ
Od 7. 2. do 9. 2. 2018 jsme pro ředitele škol připravili výjezdní vzdělávací kurz. Tento proběhl v Plasech u Plzně. Na vzdělávacím kurzu se účastníci seznámili s informacemi o správném tvoření hlasu a o vhodné realizaci mluveného projevu a jeho technikách. Osvojili si základy řečových technik, verbální a neverbální komunikace. Naučili se jaké jazykové prostředky zvolit a jak zvládnout interpretaci textu. Seznámili se se základní dovedností techniky řeči, hlavními zásadami rétoriky a naučili se procvičovat práci s dechem. Procvičovali si i kultivovaný́ mluvený projev. Při vzdělávacím kurzu byli účastníci natáčeni tak, aby jim lektor mohl poskytovat zpětnou vazbu. Tato probíhala v rámci osobních konzultací lektorem Mariánem Rodenem. Celkem se zúčastnilo 10 ředitelů škol. Vzdělávací kurz byl akreditovaný a po jeho ukončení obdrželi účastníci certifikát. Zpětná vazba na tuto aktivitu byla velmi pozitivní.
27. 2. 2018 – se uskutečnilo jednání s řediteli škol k připravovanému dotazníkovému šetření na školách. Věcný manažer projektu vysvětlil podstatu dotazníkového šetření a zodpověděl dotazy. Součástí byla i o komentované verze dotazníku pro přípravu odpovědí nanečisto. Tento dokument byl spolu s prezentací zaslán všem ředitelům škol, tedy i těm, kteří se jednání neúčastnili.
25. 9. 2018 – seminář Kariérní plánování a osobní rozvoj - Salmondo
Seminář jsme připravili pro ředitele škol a jejich zástupce. Cílem bylo představit Salmondo jako online nástroj pro kariérové poradenství a osobnostní rozvoj, který pomáhá zejména studentům SŠ s volbou správného směru a na jednom místě jim shromažďuje relevantní informace pro rozhodnutí. Nástroj Salmondo je navržen tak, aby se základní kariérové poradenství dostalo k co nejvíce studentům a tím zefektivnilo práci kariérovým poradcům, kteří jej mohou pro poradenství jednoduše využít.
OSTATNÍ SEMINÁŘE A WORKSHOPY
3. 10. 2018 se uskutečnil workshop na téma „Řešení konfliktů ve školním prostředí“
Cílem šestihodinového workshopu bylo posílení komunikačních kompetencí účastníků v náročných krizových komunikačních situacích ve školním prostředí. Účastníci se učili jak řešit náročné situace z pohledu (žák, učitel, třída, rodiče) a jak zvládat krizovou komunikaci ve školním prostředí se žáky (jednotlivé i ve třídě), s rodiči žáků a mezi pedagogy navzájem, jak předcházet chybám v komunikaci a jak je eliminovat s využitím asertivních způsobů řešení konfliktů.
10. 10. 2018 proběhl workshop na téma „Podpora podnikavosti žáků v rámci odborného výcviku/odborné praxe“
Workshop byl věnovaný možnostem podpory dovedností k podnikání v rámci komerčních zakázek škol v hlavní činnosti nebo ve vedlejší hospodářské činnosti.
16. 10. 2018 se uskutečnil seminář na téma „Storytelling“
Cílem semináře bylo seznámit účastníky s tím jak vyprávět a k čemu se dá vyprávění při výuce využívat. Dále si účastníci odnesli poznatky jak storytelling zapojit do výuky včetně ukázek konkrétního používání storytellingu ve výuce a předpokládaných výstupů takové výuky. V další části workshopu si účastníci měli možnost prakticky vyzkoušet základy storytellingového procesu tvorby příběhu.
7. 11. 2018 se konal seminář „Přímá práce kariérového poradce se žákem 2“
Hlavním účelem tzv. kazuistického semináře bylo prezentovat na případech konkrétních klientů (žáků, studentů a jejich zákonných zástupců) efektivní potupy a metody přímé práce kariérových poradců. V KAP KK jsme zkusili tento formát profesního setkání nabídnout poprvé v r. 2017 a pro výrazně kladný ohlas ze strany cílové skupiny jsme zopakovali tuto akci v letošním roce. Jako lektorku jsme angažovali Ph.Dr. Noru Jakobovou, kariérovou poradkyni, která se rozhodující měrou podílela na úspěchu své školy v podobě získání Národní ceny kariérového poradenství (MŠMT, Euroguidance). Ustálil se následující model: Lektorka nejprve zjistí očekávání účastníků, včetně případů, které si sami účastníci přinesli na seminář (cca 20 minut). Poté pomocí powerpointové prezentace představí svou práci v kontextu profesních činností definovaných ve standardu Národní soustavy kvalifikací pro pozici kariérového poradce (cca 30 minut). V hlavní části semináře pak prezentuje konkrétní případ ze své praxe a podporuje diskusi k příkladu (cca 120 minut). V závěru semináře je pak asi hodinový prostor pro profesní diskusi ke 2 - 3 případům či problémům, které na setkání přinesli sami účastníci a prostor ke zpětné vazbě a případná přání účastníků pro budoucí setkání. Vzhledem k výrazně kladné odezvě uvažujeme o zorganizování semináře i v příštím roce.
12. 12. 2018 - workshop
Jak mohu ve svém předmětu podporovat u žáků kompetence k podnikavosti?
Cílem tříhodinového workshopu bylo seznámit účastníky, jakým způsobem mohou učitelé různých neekonomických předmětů pomoci svým žákům a studentům získat kompetence k podnikavosti a které vyučovací metody a postupy pro podporu podnikavosti fungují. V závěru lektorka uvedla příklady dobré praxe. Pro realizaci workshopu jsme oslovili odbornou garantku projektu P – KAP (NÚV), která tuto oblast zastřešuje.
PRACOVNÍ SKUPINA VZDĚLÁVÁNÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE
INFORMACE Z ROKU 2017
23. 11. 2017 se uskutečnilo 3. setkání členů pracovního minitýmu č. 1 - Rozvoj kariérového poradenství a podpora podnikavosti.
Hlavním téma bylo zaměřeno na roli vedení školy při podpoře kariérového poradenství.
16. 11. 2017 proběhlo již 3. setkání členů pracovního minitýmu č. 2 - Podpora polytechniky a matematická gramotnost.
Témata byla věnována oblasti matematické gramotnosti, propojení ICT a polytechniky, podpoře a motivaci pedagogických pracovníků účastnit se dalšího vzdělávání s cílem připravit se nejen pro současnost, ale především pro budoucí výzvy, a to s ohledem na průmysl 4.0.
2. 11. 2017 se uskutečnilo 3. setkání členů pracovního minitýmu č. 6 C - - ICT kompetence
Obsahem setkání bylo naplňování KAP 1 v této oblasti a projednání možných témat pro další jednání pracovního minitýmu v následujícím období. Dalším tématem bylo využití ICT ve všeobecně vzdělávacích předmětech či požadavky na učitele odborných předmětů IT.
30. 10. 2017 se uskutečnilo 4. sektání pracovního minitýmu č. 6 B - Rozvoj výuky cizích jazyků
Vzhledem k tomu, že se jednalo o první schůzku od rozdělení pracovního minitýmu č. 6, bylo hlavním tématem setkní seznámení se s cíli KAP 1 pro tuto oblast, možnost začlenění rodilého mluvčího do výuky, výuka odborného jazyka a rovněž ukázky některých mětod výuky cizích jazyků.
23. 10. 2017 se uskutečnilo 4. setkání pracovního minitýmu č. 3 - Podpora odborného vzdělávání včetně spolupráce škol se zaměstnavateli
Setkání bylo zaměřeno na spolupráci škol a firem z hlediska zmapování individuálních potřeb, výměny zkušeností k naplnění kritérií kvalitní školy, možnost spoupráce škola - firma v rámci realizace aktuálních projektů či zmapování potřeb škol z hlediska marketingu.
3. října 2017 od 13:30 hod se v Krajské knihovně KK uskutečnilo 4. setkání pracovního minitýmu č.6 A - Podpora rozvoje čtenářské gramotnosti.
Program setkání:
• Co je kritické myšlení, jeho význam jako ochrana před informační explozí
• Praktické ukázky využití některých metod, jejich rozbor
• Jak vést čtenářské dílny
• Sdílení zkušeností z vlastní praxe - diskuze
3. října 2017 od 13:00 hod se na KÚ KK uskutečnilo již 3. setkání pracovního minitýmu č. 5 - Podpora inkluze.
Probíraná témata:
• Aktuální informace z oblasti inkluze z pohledu vedení škol
• ŠKOLSKÁ INKLUZIVNÍ KONCEPCE Karlovarského kraje – příprava přípravy
• Jak zabránit předčasnému ukončování počátečního vzdělávání žáků ZŠ a SŠ?
• Řešení individuálních dotazů, diskuse a networking
14. září 2017 od 13:00 hod se na KÚ KK sešel pracovní minitým č. 4 - Rozvoj dalšího profesního vzdělávání.
Program setkání:
• CŽU na Integrované střední škole Cheb, příspěvkové organizaci
• Kurzy a zkoušky PK - právní rámec, proces autorizace (podmínky, administrativa s tím spojená)
• Praktické zkušenosti s kurzy a zkouškami PK
• Diskuze
12. června 2017 od 13:00 hod proběhl workshop na téma "KREATIVNÍ SLOVNÍK", který byl určen všem jazykářům. Tématem bylo používání slovních map ve výuce. Pozváni byli všichni učitelé cizích jazyků, kteří rádi učí slovní zásobu pomocí obrázků a v kontextech. Více o metodě na www.kreativnislovnik.cz
Workshop se konal na Krajském úřadě Karlovarského kraje, budova B, zasedací místnost č. 220.
Program setkání:
1. Čtenářská gramotnosti na středních školách v KK
2. Plošné vzdělávání pedagogů v metodách kritického myšlení
3. Spolupráce s Krajskou knihovnou Karlovy VarySpolupráce s Krajskou knihovnou Karlovy Vary
4. Náměty na rozvoj čtenářské gramotnosti žáků
5. Síťování škol a vytvoření zázemí pro výměnu zkušeností v oblasti rozvoje čtenářské a matematické gramostnosti
6. Diskuze
30. května 2017 od 13:00 hod se konal na Krajském úřadě KK, budova B, zasedací místnost 220 konat setkání pracovního minitýmu
č. 6 A - Čtenářská gramotnost.
29. května 2017 byl Pracovní skupinou pro schvalování krajských akčních plánů Minsterstva školství, mládeže a tělovýchovy schválen Krajský akční plán rozvoje vzdělávání Karlovarského kraje 1 (KAP 1). Dokument byl schválen bez připomínek.
Zpracovaný
Krajský akční plán 1.pdf Krajský akční plán rozvoje vzdělávání 1 (KAP 1) řeší oblast středního a vyššího odborného školství v Karlovarském kraji s ohledem na potřeby trhu práce a socioekonomické a demografické aspekty regionu. Přestože se KAP 1 zabývá zejména středním a vyšším odborným školstvím, nelze pominout ani navazující oblasti vzdělávacího systému počátečního vzdělávání, tj. ZŠ a VŠ. Některé naše cíle jsou tedy úzce provázány i s těmito částmi vzdělávacího systému. Naplňování cílů KAP 1 bude realizováno různými formami např. čerpáním šablon pro SŠ/VOŠ, projektem Implementace Krajských akčních plánů I, ERASMUS +, spoluprací s jinými projekty, podporou stávajících aktivit aj.
5. dubna 2017 proběhl seminář Systém kariérového poradenství. Seminář byl určen ředitelům a zástupcům SŠ/VOŠ.
31. března 2017 se uskutečnila 1. konference ke KAP 1.
24. března 2017 byl odeslán Krajský akční plán 1 (KAP 1) ke schválení na MŠMT.
14. 3. 2017 se uskutečnila společná schůzka s realizátory MAP v Karlovarském kraji, kde byla projednána možnost vzájemné spolupráce při naplňování KAP 1, zvláště v oblasti společných intervencí (kariérové poradenství, podpora podnikavosti, podpora polytechniky).
6. března 2017 byl schválen v Regionální stálé konferenci Karlovaského kraje KAP 1. Návrh KAP 1 bude předložen MŠMT ke schválení. Po schválení bude dokument zveřejněn.
2. března 2017 se uskutečnil seminář k výzvě Šablony pro SŠ a VOŠ I, který zajiˇšťoval KAP KK a lektorsky vedli zástupci z MŠMT.
12. ledna 2017 byl v Pracovní skupině Vzdělávání projednán a doporučen ke schválení návrh Krajského akčního plánu 1 (KAP 1).
INFORMACE Z ROKU 2016
Dokument navazuje na analytickou fázi (Analýzu potřeb v území a Analýzu potřeb na školách) a obsahuje všechny identifikované priority potřeb v oblastí středního a vyššího odborného vzdělávání. Pořadí potřeb bylo stanoveno na základě názoru členů Pracovní skupiny Vzdělávání v jednotlivých minitýmech (doplněných o ředitele škol a další odborníky) a zástupců KÚ Karlovarského kraje prostřednictvím vedoucích pracovníků OŠMT. Dokument byl projednán a schválen v Pracovní skupině Vzdělávání (16. 11. 2016) a v Regionální stálé konferenci Karlovarského kraje (hlasováním per rollam k 30. 11. 2016) a je podkladem pro zpracování KAP 1.
Dokument zpracoval P -KAP na základě dotazníkového šetření, které proběhlo v období listopad 2015 - leden 2016. Hlavním cílem šetření bylo zmapování aktuální situace škol a jejich potřeb v oblastech kariérového poradenství, spolupráce škol a zaměstnavatelů, dalšího vzdělávání poskytovaného školami v kraji, polytechnického vzdělávání, podpory kompetencí k podnikavosti, společného vzdělávání a infrastruktury škol. V Karlovarském kraji dotazník vyplnolo 100% škol.
Dokument zpracoval realizační tým KAP KK, a to formou rešerše dostupných strategických dokumentů na národní, regionálních a v určitém rozsahu i místních úrovních, zaměřených na vzdělávání věnující se případně pouze dílčí kapitolou této problematice a projednáním všech témat v pracovních minitýmech a platformách.
PLATFORMY
Pozvánka na platformy pořádané v rámci Krajského akčního plánu rozvoje vzdělávání Karlovarského kraje (dále jen "KAP KK"), registrační číslo CZ.02.3.68/0.0/0.0/15_002/0000624.
Platformy jsou pořádané jako setkání odborníků z Pracovní skupiny vzdělávání, zástupců středních škol, zaměstnavatelů, zainteresované veřejnosti z Karlovarského kraje a navazují na setkání pracovních mini týmů. Na platformách budou účastníci seznámeni s výsledky Analýzy potřeb v území a budou diskutována všechna níže uvedená témata. Analýza potřeb v území je důležitým podkladem pro tvorbu dokumentu KAP KK, který vytyčuje hlavní potřeby ve vzdělávacím systému Karlovarského kraje. Vaší aktivní účastí budete mít jedinečnou příležitost se k těmto tématům vyjádřit.
Setkání se bude konat 22. září 2016 od 13.00 hodin v zastupitelském sále Krajského úřadu Karlovarského kraje.
Platforma č. 2 - Vzdělávání pro život zaměřená na podporu odborného a polytechnického vzdělávání, spolupráci škol a zaměstnavatelů, rozvoj dalšího profesního vzdělávání na školách formou celoživotního učení a rozvoj infrastruktury SŠ a VOŠ.
Setkání se bude konat 26. září 2016 od 13.00 hodin ve společenském sále Krajské knihovny Karlovarského kraje.
Setkání se bude konat 20. září 2016 od 13.00 hodin v zastupitelském sále Krajského úřadu Karlovarského kraje.
Setkání se bude konat 29. září 2016 od 13.00 hodin v zastupitelském sále Krajského úřadu Karlovarského kraje.
KDO SE PODÍLÍ NA TVORBĚ KAP KK?
1. Realizační tým KAP KKRealizační tým KAP KK
2. Pracovní minitýmy dle povinných klíčových témat
Pracovní minitým č. 1
· rozvoj kariérového poradenství
· podpora kompetencí k podnikavosti, iniciativě a kreativitě
Pracovní minitým č. 2
· polytechnického vzdělávání
· matematická gramotnost
Pracovní minitým č. 3
· spolupráce škol a zaměstnavatelů
· odborné vzdělávání
Pracovní minitým č. 4
· rozvoj dalšího profesního vzdělávání na školách formou celoživotního učení
Pracovní minitým č. 5
· podpora inkluzivního vzdělávání
Pracovní minitým č. 6 – je rozdělen do tří skupin
· podpora rozvoje čtenářské gramotnosti (skupina A)
· rozvoj výuky cizích jazyků (skupina B)
· ICT kompetence (skupina C)
3. Odborný garant P – KAP
4. Pracovní skupina Vzdělávání Karlovarského kraje (vytvořená v rámci RSK KK)
5. Regionální stálá konference Karlovarského kraje
PRACOVNÍ SKUPINA VZDĚLÁVÁNÍ KARLOVARSKÉHO KRAJE (PSV KK)
Na tvorbě akčního plánu se podílí Pracovní skupina Vzdělávání Karlovaského kraje, která je složena z klíčových aktérů ovlivňující tuto oblast na území Karlovarského kraje.
Členové PSV se schází minimálně 2x ročně, v případě potřeby častěji. Obsahem těchto setkání je informovat členy o aktuálním dění v projektu, naplňování stanovených cílů, projednávání jednotlivých intervencí, projednání a schvalování předložených dokumentů jako jsou například: Analýza potřeb v území, Prioritizace potřeb, KAP nebo Rámec na podporu infrastruktury. Náplň a složení této skupiny vyplývá z Postupů KAP.
Statut Pracovní skupiny Vzdělávání Karlovarského kraje
Jednací_řád Pracovní skupiny vzdělávání Karlovarského kraje
REGIONÁLNÍ STÁLÁ KONFERENCE KARLOVARSKÉHO KRAJE
RSK má v projektu důležitou roli. Prostřednictvím Sekretariátu jsou na jednání předkládány dokumenty k projednání a schválení jako jsou například: Návrh KAP, změny členů PSV KK, schvalování Rámce na podporu infrastruktury. Tato povinnost vyplývá z Postupů KAP. Předkladatelem dokumentů je realizační tým projektu, které na jednání prezentuje hlavní manažer projektu.
RÁMEC PRO PODPORU INFRASTRUKTURY A INVESTIC
V průběhu června 2016 zástupci všech zřizovatelů (SŠ a VOŠ) zpracovali podklady pro oblast infrastruktury a investičního vybavení, z nichž byl vytvořen první souhrnný Rámec na podporu infrastruktury a investic v Karlovarském kraji I. s finančním rámcem (IROP, SC 2.4 Výzva č. 33). Tento dokument je nezbytný pro čerpání evropským finančních prostředků z IROP, v rámci SC 2.4 a je přílohou dokumentu Prioritizace potřeb. K 30. 11. 2018 byla předložena a schválena již druhá aktualizace tohoto dokumentu.
Proces schalování
Návrhy jsou shromážděny v dokumentu Rámec na podporu infrastruktury a investic a předány prostřednictvím realizačního týmu k projednání v PSV .
Po schválení v PSV je dokument předán prostřednictvím Sekretariátu RSK k projednání a schválení na nejbližším jednání RSK.
Výzvy IROP, do kterých byly podány projektové žádosti
Výzva č. 33 „Infrastruktura středních škol a vyšších odborných škol (SVL)“.
Výzva č. 11 "Infrastruktura středních škol"; IPRÚ (Integrovaný plán rozvoje území Karlovy Vary).
Výzva č. 86 „Infrastruktura vedoucí k přechodu do škol hlavního vzdělávacího proudu a k samostatnému způsobu života“.
KONTAKTY NA REALIZAČNÍ TÝM KAP KK
Hlavní manažer projektu
Mgr. Eva Saligerová
Tel.:+420 604 305 234
Věcní manažeři projektu
Ing. Hana Čiháková, Ph.D.
Mgr. Richard Veleta, Ph.D.
Mgr. Jaroslav Čihák
Finanční manažer projektu
Andrea Maidlová
Asistent projektu
Petra Brožová